Nederlandse taalverwerking op gang brengen

De taalverwerving van leerlingen verloopt in verschillende fases. Veel is vergelijkbaar met de moedertaalverwerving, maar er zijn ook verschillen. Het is als leerkracht handig te weten in welke fase een leerling zich bevindt, zodat je de leerling effectief kunt ondersteunen. Je vindt hier dan ook een overzicht van de taalstadia van NT2-leerlingen.

 

Hoe begin je als een leerling net nieuw is op school en nog geen woord Nederlands spreekt? Om dat iets makkelijker te maken, heeft Adviescentrum Haarlem Taal een basiswoordenlijst gemaakt met bijbehorende platen zodat je direct kunt starten. Het is ook belangrijk nieuw aangeboden woorden veel te consolideren. Hier vind je allerlei ideeën hoe je dat kunt doen.

 

Lowan heeft kleuterleerlijnen ontwikkeld die je kunnen helpen een beredeneerd aanbod aan te bieden. Je vindt de leerlijnen hier.

 

Leerlingen die het Nederlands pas op latere leeftijd leren, hebben vaak moeite met bepaalde klanken uit het Nederlands. Het is heel erg belangrijk daar aandacht aan te besteden. Waarom? Dat wordt in deze folder heel goed uitgelegd. In die folder staat hoe je een klankles kunt geven. Ook staan er handige tips in voor effectief klankonderwijs.

 

De volgende links kunnen ook heel handig zijn als je gaat starten met klankonderwijs voor nieuwkomers:

  • Hier vind je alle Nederlandse klanken met woordkaartjes.
  • Hier vind je een filmpje van een klankles.