TeamUp op School is een hoofdzakelijk non-verbaal programma voor het primair onderwijs. Het programma biedt psychosociale steun aan kinderen met een migratieachtergrond door middel van spel- en bewegingsactiviteiten. Het programma versterkt hun psychosociaal welzijn en daarmee hun veerkracht
De TeamUp-sessies (45-60 minuten) staan wekelijks op een vast moment in de week op het rooster en worden begeleid door onderwijsprofessionals op de eigen school. De spel- en bewegingsactiviteiten van TeamUp zijn gekoppeld aan psychosociale thema’s zoals ‘Assertiviteit’ en ‘Respect’. Elk van de in totaal acht thema’s richt zich op een gedragsvaardigheid welke is beschreven in concreet waarneembare vaardigheden. Zo is de gedragsvaardigheid bij het thema ‘Boosheid’; een time-out kunnen nemen. Een concreet waarneembare vaardigheid hierbij is het kunnen beheersen van woede door de toepassing van verschillende zelfregulatietechnieken. De vaardigheden die kinderen opdoen tijdens TeamUp komen van pas in het dagelijks functioneren in een nieuwe samenleving.
TeamUp kenmerkt zich door een hoofdzakelijk non-verbale benadering, zodat alle kinderen vanaf hun eerste dag op school kunnen meedoen – ongeacht hun achtergrond en de taal die zij spreken. De activiteiten van TeamUp volgen een lichaamsgerichte aanpak: ‘we leren door te doen, te spleen en te bewegen’. Zo leren kinderen spelenderwijs omgaan met hun emoties, krijgen meer vertrouwen in sociale contacten en bouwen zo aan hun toekomst.
Koppeling-TU-S-doelen-aan-wetten-en-trends_1 (1)