Wat doen we?

 

 

 

Op de Taalschool wordt op verschillende niveaus onderwijs gegeven aan leerlingen van min of meer dezelfde leeftijd. De leerlingen zitten in kleine klassen van maximaal 15 leerlingen. Op school wordt veel aandacht besteed aan het leren van de Nederlandse taal, zoals spelling, lezen en begrijpend lezen. Daarnaast wordt er tijd ingeruimd voor sociaal-emotioneel leren. In deze lessen komt het omgaan met emoties aan de orde, evenals onderwerpen als zelfcontrole, vrienden maken, conflicthantering en het maken van keuzes. Op het rooster staan ook andere vakken zoals rekenen, wereldoriëntatie, muziek, burgerschap, sport & spel. De leerlingen krijgen 5 dagen per week les op de Taalschool.

 

Inhoud onderwijs 

Aangezien de grootste sprongen in taal- en woordenschatontwikkeling worden gemaakt in betekenisvolle en authentieke taalcontexten, werken wij thematisch. Door actief met aansprekende thema’s bezig te zijn, hierover (voor) te lezen, veel erover te praten en ermee te werken, wordt de taal verworven en verder ontwikkeld. De thema’s staan dicht bij de belevingswereld van deze kinderen, zoals de eigen feesten, maar ook de omgeving waar ze wonen in vergelijking met hun land van herkomst. De taal- en de kennisontwikkeling gaan hierbij hand in hand.

 

Het curriculum van de Taalschool bevat naast het rijke thematische taalaanbod net als een reguliere basisschool ook rekenen, schrijven, creatieve vakken en bewegingsonderwijs. Binnen de thema’s van de taalmethode Wereld vol woorden wordt bovendien gewerkt aan doelen van wereldoriëntatie. Door zo’n gevarieerd aanbod in een taalrijke omgeving is er ruimte voor de talentontwikkeling van onze leerlingen. Innoord investeert in talentontwikkeling, en heeft zeker oog voor onze nieuwe talenten.

 

De talen en culturen die leerlingen meenemen vanuit hun land van herkomst en vanuit thuis zijn zeer waardevol, niet alleen voor de identiteit van de leerling maar ook voor het leren van het Nederlands. Om die reden zijn de talen en culturen zichtbaar in de inrichting van de school en tijdens het onderwijs in de verschillende groepen. Bovendien kan de cognitieve ontwikkeling van een leerling worden voortgezet door bronnen in de eigen taal te gebruiken.